پیش‌زمینه‌ای درباره سهام شرکت‌ها

سهام یا سهم (Share) قطعه‌ای از سرمایه یک شرکت است. هر سهم، نشان‌دهنده یا نماینده کوچک‌ترین واحد مالکیتی، در یک شرکت یا کارخانه است. دارنده هر سهم یا سهام‌دار، به همان نسبتی که سهام در اختیار دارد، در مالکیت آن شرکت یا بنگاه تولیدی شریک است. برای مثال اگر شرکتی به تعداد دو میلیون سهام منتشر کرده و شخصی مالک دو هزار سهم در این شرکت باشد، او یک‌هزارم از مالکیت این شرکت را در اختیار دارد.

بنابراین همان‌طور که اشاره شد، سهم سندی است که مالکیت جزئی در یک شرکت را نشان می‌دهد. شرکت‌ها، ‌سهام عادی را مانند اوراق بهادار بدهی برای تهیه وجوه منتشر می‌کنند. با این وجود خریدار ‌سهام بیش از آنکه یک بستانکار باشد، مالک بخشی از شرکت است. افراد و مؤسسات مالی، خریداران عمده ‌سهام هستند. مالکین سهام می‌توانند از رشد ارزش شرکت سود ببرند و بنابراین ممکن است بیش از بستانکاران منتفع شوند. با این‌حال آن‌ها در معرض زیان‌های جدی نیز قرار دارند. چون حتی ارزش سهم معتبرترین شرکت‌ها نیز در برخی دوره‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

‌سهام توسط شرکت‌هایی در بورس منتشر می‌شود که نیاز به وجوه بلندمدت دارند. بازار اولیه، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا برای سرمایه‌گذاران سهم جدید منتشر کنند و بازار ثانویه اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذاران سهام خود را به فروش رسانند؛ بنابراین بازار اولیه منابع مالی جدیدی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند؛ درحالی‌که بازار ثانویه برای سرمایه‌گذاران در سهام سرمایه‌گذاری نقدشوندگی فراهم می‌کند.

شرکت ناشر سهام هیچ‌گاه ملزم به بازخرید سهم خود در آینده نیست، اما سهامداران می‌توانند آن را به راحتی معامله کرده و به سرمایه‌گذاران دیگر در بازار ثانویه بفروشند. بعضی شرکت‌ها بخشی از درآمدهای خود را به شکل سود سهام بین سهامداران توزیع می‌کنند و برخی از شرکت‌ها همه درآمدهای خود را سرمایه‌گذاری مجدد می‌کنند تا بتوانند پیشرفت بیشتری داشته باشند.
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید