بلاگ

روشهای غلبه بر اضطراب ناشی از نتیجه معاملات

دکتر برت ان استینبرک (فراچارت: Brett N. Steenbarger, Ph.D) معتقد است اضطراب ناشی از نتیجه معامله رایجترین مشکل روانشناسی در بین معامله گران در طول دوران سقوط بازده معاملاتی است. این زمانی است که معامله گر در ضرردهی بوده یا نیاز مالی شدید به سود حاصل از معاملات را دارد و با بالا بردن حجم معاملات و افزایش ریسک بر نتایج معاملات تاثیر منفی میگذارد.

لذا نکته مشترک این است که توجه بیش از حد به نتیجه معاملات باعث تداخل بر فرایند معامله گری صحیح می گردد. نظرات خوانندگان و پیشنهادات آنها در مورد نحوه برخورد و کنترل فشارهای ناشی از معامله گری مفید بودند و من فکر کردم که در این مقاله من هم دو پیشنهاد خود را اضافه کنم.

خود هیپنوتیزمی:

این ایده در اولین کتاب معامله گری من به اسم “روانشناسی معامله گری” مطرح گردیده است. وقتی یک معامله گر در موقعیت معاملاتی خود با اضطراب روبروست، من از او میخواهم چشمانش را ببند، به آرامی نفس عمیق کشیده، توجه خود را بر یک قطعه موسیقی متمرکز کرده و و دستانش را مقابل صورتش در حالی که کف دستانش روبروی همند، به فاصله نیم متر از هم نگه دارد.

موسیقی گرفته شده از کارهای اولیه فیلیپ گلاس، دارای یک ساختار بسیار تکراری بوده و جهت افزایش تمرکز استفاده می شود. پس از یک دوره طولانی تنفس آهسته و موزون و تمرکز بر موسیقی، به معامله گر پیشنهاد میکنم تصور کند که یک آهنربا بین دستانش وجود دارد که آنها را به آرامی و به صورت پیوسته به سمت هم کشیده و آنها به هم نزدیک و نزدیکتر میکند. همزمان که دستهای او به هم نزدیکتر میگردند من به او تلقین میکنم که این حالت باعث احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتر و بیشتری در او میگردد.

تمرین زمانی که کف دستها در نهایت با هم تماس پیدا میکنند به پایان می رسد و در مجموع حداقل ۱۵ دقیقه طول می کشد. کلید موفقیت این روش، ورود به حالت تمرکز و آرامش سطح بالا قبل از ایجاد تلقینات و انجام تمرینات به طور مستمر و روزانه است. با گذشت زمان، رسیدن به حالت آرامش و تمرکز و ایجاد تلقینات برای معامله گر آسانتر میگردد.

در نهایت رسیدن به این حالت ارامش و فعال کردن تلقینات تنها با کشیدن دو نفس عمیق و آوردن دستها به سمت یکدیگربه سرعت امکان پذیر میشود. این روش یک تکنیک بسیار عملی در موقعیت واقعی معامله گری است، زمانی که شاید تمام وقت فرد به اندازه چند نفس عمیق کوتاه و یک حرکت تکنیکی ساده باشد.تکرار این تکنیک برای تسلط یافتن برآن بسیار ضروری است.

باز نویسی اضطراب از طریق بیوفیدبک:

من بیوفیدبک را به دلیل کاربرد موثر و گسترده در انواع موقعیت های عاطفی که بر عملکرد تاثیر می گذارد، بهترین روش اصلاحات در معامله گری می دانم. این اواخر، من از بیوفیدبک ضربان قلب در برنامه Freeze-Framer استفاده میکنم، که با یک سیستم گرافیکی خوب کمک به پیگیری پیشرفت کاربران و تعیین عینی اینکه آیا فرد در “منطقه تمرکز” است را ارائه می دهد.

به طورساده، من در مرحله اول آموزش بیوفیدبک، به معامله گران آموزش می دهم که چگونه همانطور که در بالا اشاره شد، با تنظیم تنفس خود و حفظ کامل تمرکز شناختی وارد منطقه تمرکزشوند. این به خودی خود، یک مهارت بسیار مفید است که می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در بروز استرس ناشی از نتیجه کار موثر واقع شود.

زمانی که معامله گر در این مرحله مهارت پیدا می کند، پس از آن من مرحله دوم را به تمرین اضافه می کنم. معامله گر باید یک موقعیت معاملآتی با اضطراب خفیف را به روشنی تجسم کند، در حالی که متصل به دستگاه بیوفیدبک شده و تمرکز و آرامش خود را همزمان حفظ می نماید. هنگامی که معامله گر می تواند به صورت مکرر این وضعیت کم اضطراب را تجسم کرده و با کمک بیوفیدبک در “منطقه تمرکز” بماند، میتوان مرحله دوم تمرین که سناریوی با اضطراب در سطح بالاتراست را برای او تجویز کرد.

یک تمرین مفید، تکرار تمرینات بیوفیدبک جداگانه برای چندین سناریوی مشابه استرس زا میباشد. در نهایت با تکرار زیاد تمرینات بیوفیدبک برای انواع موقعیت های ایجاد کننده ماگزیمم اضطراب، معامله گر می تواند تمرکز و آرامش خود را حتی در بدترین موارد حفظ کند. مزیت این روش این است که معامله گران آنچه راکه برای کنترل ذهن و جسم خود نیاز دارند، خود به خود فرا میگیرند. این سطح هوشیاری فردی کاربرد عملی زیادی در زمان معاملات واقعی دارد، هنگامی که معامله گران نیاز به داشتن تمرکزکامل، ارامش ذهن و تنظیم تنفس در طول دوره های استرس زای بازاردارند.

یک نمونه دیگر تمرین کاملا موثربیوفیدبک، استفاده همزمان از تلقینات سازنده شخصی درحین ماندن در منطقه تمرکز می باشد. توجه کنید که هر دوی این روش ها شامل تغییر حالات جسمی، شناختی، وعاطفی فرد به عنوان راه حل مقابله با فشار ناشی از نتیجه کاراست. با افزایش کنترل بر شرایط ادراکی، ما می توانیم خود را در حالت ذهنی و احساسی قرار دهیم که با حالت اضطراب ناشی از نتیجه کار ناسازگار است.

تجربه عملی من این است که معامله گران می توانند این مهارت را به صورت خود آموز و با حداقل مداخله یک مربی فرا گیرند. با تمرین مداوم، فرد می تواند به درجه ای از تسلط بر نفس برسد که بخشهای دیگر زندگی او را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. به اعتقاد من، آنچه را که ازمدیریت معاملات و واکنش به موارد استرس زای بازار فرا گرفتم، کمک زیادی به مقابله صحیح من با استرسهای ناشی از مسائل مختلف زندگی کرده است.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید