زنجیره ی ضرر چیست؟

شاید این اسم برایتان خیلی آشنا نباشد ولی بعد از شنیدن کمی توضیحات درباره آنن حتم دارم بارها و بارها زنجیره ضرر رو تجربه کرده اید.

همه ما در شرایط عادی معاملات خوبی رو انجام میدهیم و به سودهای خوبی هم دست پیدا می کنیم ولی مشکل از آنجایی شروع میشه که وسط این همه معامله خوب ناگهان یه ضرر سروکلش پیدا میشه و اینجاست که همه چیز بطور عجیبی تغییر می کنه.

بعد از دیدن اولین ضرر، ما دچار ناراحتی میشیم و به خودمان می گوییم ای کاش این یه دونه آخری رو انجام نداده بودیم و امروز رو با خوشحالی از بازار خارج میشدیم و این گفتگوی درونی منجر به یک فرایند منفی میشود که نتیجش اینه که خوب هر چه سریعتر ضرر بوجود آمده رو برگردانیم. (قدیم ها به محض این اتفاق سیستم را کلا عوض می کردم احساساتی می شدم به قصد انتقام به بازار حمله می کردم و شرایط را بدتر می شد)

اینجاست که وارد یک معامله جدید میشویم تا جبران خسارت کنیم که این معامله معمولا تمام اصول و قواعد ما رو شامل نمی شود و ممکنه مدیریت سرمایه را رعایت نکنیم یا همه جوانب بازار رو نبینیم و مسائلی از این دست که با توجه به اینکه بازار معلمی هست که کوچیترین اشتباه از چشمش مخفی نمی مونه بنابراین معامله دوم هم با ضرر مواجه میشه و از اینجا داستان شروع میشه فکرای منفی باعث زیر پا گذاشتن اصول خودمون میشه و منجر به ادامه معاملات خواهد شد معامله سومی چهارمی و… ضرر سومی و ضرر چهارمی  … و به راحتی سرمایمون جلوی چشمامون و به دست خودمون از دست خواهد رفت و به این حالت زنجیره ضرر گفته میشود.

معتقدم رمز سودآوری مستمر کنترل زنجیره های ضرر است و حفظ تعادل روانی هنگام رخ دادن آنها. طبیعت انسان این است که تنها در مشکلات و شکست ها به طور جدی فکر می کند و معمولا یادگیری و کشفیات جدید در این حالات روانی رخ می دهد.

اگر با مجموعه ای از ضرر متوالی روبرو می شویم یک جای کارمان مشکل دارد، یا موضوع خاصی را در چارت نمی بینیم (به دلیل تمرکز روی یک تایم فریم خاص) یا بالانس روانی نداریم و مشکل در خودمان است و احساسات بر ما چیره است چه شادی و غرور از موفقیت و چه یاس و غم از شکست و چه استرس از حجم بالا و یا در استراتژی ورود و خروج ما مشکلی وجود دارد.

حتما بارها شاهد بوده اید به محض ورود به بازار و شروع معامله جهت بطور ناگهانی تغییر می کند اینجا همان جایی است که باید با صبر کافی و آرامش تحلیل درستی از بازار بدست آورد.

نکته: میدونم الان اکثرا تجدید خاطره شده براتون ولی نگران نباشید برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد.

راه چاره چیست؟

1- برای جلوگیری از زنجیره ضرر بعد از مواجه شدن با یک یا دو ضرر پیاپی حدود نیمساعت الی یک ساعت بازار رو ترک کنید و اصلا معامله ای رو انجام ندهید این زمان ریکاوری گاهی تا بیست و چهار ساعت هم میرسد.

2- معمولا زنجیره ضرر زمانی اتفاق میفته که به محض ورود شما به بازار جهت کلا تغییر کرده و به سمت خلاف معامله شما حرکت جدید رو آغاز کرده و با توجه به اینکه زنجیره ضرر معمولا انجام معامله های بیشتر در همان جهت قبلی میباشد لذا باید صبورانه منتظر بمانید تا در جهت بوجود آمده جدید معاملات خود را انجام دهید.

3- حالا مساله کشف ریشه ضرر در سه مقوله روانی، دیدگاهی و استراتژیکی است و تنها چیزی که باید روی آن تمرکز کنیم پیدا کردن دلیل ضررهاست.

نکته : به خودتان ایمان داشته باشید که در روزهای آینده به راحتی ضرر بوجود آمده را جبران خواهید کرد و با این فکر مثبت از ادامه ضرر ها جلوگیری کنید

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید