بلاگ

چگونه تبدیل به یک معامله گر منظم شویم؟

نظم یک رکن اساسی برای تبدیل شدن به یک معامله گر با سودآوری مستمر است. با این حال، اکثر معامله گران مشتاق هنگام انجام معاملات در بازار خود را ناتوان در حفظ نظم می بینند. این مقاله به شما درک عمیق تری درباره دلیل این که چرا باید در سریع ترین زمان تبدیل به یک معامله گر منظم شوید و چگونگی تغییر عادت های معامله گری شما در راستای دست یافتن به نظم بیشتر خواهد داد. احتمالاً این یکی از مهم ترین مقاله هایی خواهد بود که در زمینه معامله گری مطالعه می کنید، بنابراین پیشنهاد می کنم در شرایط مطلوب مطالعه و با تمرکز کافی اقدام به خواندن ادامه مطلب نمایید تا مفاهیم مورد بحث به خوبی در ذهن شما جای گیرد.

چرا نظم برای تبدیل شدن به یک معامله گر با سودآوری مستمر ضروری است

معامله گری در بازارهای مالی به سطح بالایی از نظم نیاز دارد که تقریباً تمامی معامله گران، چه مبتدی و چه با تجربه این موضوع را می دانند. اما دانستن با انجام دادن متفاوت است و درحالی که اکثریت معامله گران می دانند که باید با نظم بیشتری عمل کنند، اغلب فکر می کنند منظم بودن را می توانند تا زمانی که به مقدار معینی سودآوری برسند به تعویق بیاندازند. من این را می دانم چون من هم زمانی در این وضعیت قرار داشتم، “من وقتی سرمایه حسابم را به مقدار ایکس رساندم شروع به منظم بودن و کنترل بهتر ریسکم می کنم…” این جمله برایتان آشنا به نظر می رسد؟ من شرط می بندم که زمانی دقیقاً همین جمله در ذهن شما بوده یا ممکن هست هنوز هم باشد. تقریباً هر معامله گری این ذهنیت را داشته است.

مشکل این طرز فکر که شما می توانید منظم بودن را تا زمان رخ دادن اتفاقات مد نظرتان به تعویق بیاندازید هم نسبتاً واضح است، با این حال باز هم اکثر معامله گران به داشتن چنین طرز فکری ادامه می دهند. این یک اشتباه است که از طمع نشأت می گیرد و معامله گران طمع کار در بلند مدت نمی توانند سودآوری داشته باشند. اگر یک چیز باشد که بتواند حساب معامله گری شما را سریع تر از هر چیز دیگری خالی کند، آن طمع است. یک معامله گر طمع کار معامله های زیادی انجام می دهد و بیش از حد روی هر معامله ریسک می کند و همان طور که چندین بار مطرح شده معامله بیش از حد و ریسک بیش از حد دو دلیل اصلی ضرر کردن معامله گران هستند.

از نظر من، معامله گری به طور طبیعی رفتار طمع انگیز را به علت وجود وسوسه مداوم به سادگی پول درآوردن با یک فشار کلیک ماوس تحریک می کند. بنابراین تمام افرادی که اقدام به معامله در بازار می کنند در صورتی که می خواهند به معامله گر موفقی بدل شوند باید یک برنامه ریزی آگاهانه برای جنگیدن با طمع قبل از آسیب دیدن از آن داشته باشند.

تبدیل شدن به یک معامله گر منظم یعنی ایجاد تغییر در عادت های معامله گری

معامله گرانی که به اندازه کافی در بازار دوام می آورند تا سودآوری مستمر را تجربه کنند کسانی هستند که به عادت های مثبتی در نحوه معامله گری خود دست می یابند و آن ها را تداوم می بخشند. مانند هر چیز دیگری در زندگی، عادت ها وجود حقیقی شما و میزان پیشرفت شما در هر زمینه ای را نشان می دهند. همچنین عادت ها تقویت می شوند و به شخصیت ما و روزمرگی ما تبدیل می شوند، چه عادت های مثبتی باشند چه منفی.

متأسفانه پرورش دادن عادت های یک معامله گر موفق برای اکثر افراد تبدیل به چالشی بزرگ می شود که از ابتدای راه با آن مواجه هستند. اکثر معامله گران با آرزوی کسب سود سریع یا با فکر ایجاد سودآوری تا حدی که فوراً شغل کنونی خود را ترک کنند پا به بازار معامله می گذارند. آن ها همچنین با سرمایه ای نسبتاً اندک شروع به معامله گری می کنند که این کار باعث ایجاد تضاد بین احساسات و خواسته هایشان در برابر وضعیت حقیقی آن ها می شود.

واقعیت این است که هرچه شما سخت تر تلاش کنید تا مقدار زیادی پول را در زمان کوتاهی به دست آورید، بیش تر از خواسته خود دور می شوید. ممکن است در ابتدا خوش شانس باشید و تعدادی معامله پر سود انجام دهید اما در واقع شما تنها در حال پرورش عادت های منفی در معامله گری خود هستید که این عادت ها به زودی آسیب شدیدتر از آنچه فکرش را می کنید به شما می زنند.

بنابراین قدم اول در راستای تبدیل شدن به یک معامله گر منظم این است که واقعیت ممکن را با توجه به حجم سرمایه موجود در حساب خود و با فرض به کار بستن یک استراتژی مدیریت سرمایه کارآمد قبول کنید. می دانم که احتمالاً می خواهید مقدار زیادی پول را در زمان کوتاهی به دست آورید و شغل کنونی خود را ترک کنید، اما اگر سرمایه شما در حساب معامله گری 1000 دلار باشد، این یک گزینه واقع گرایانه در آینده نزدیک برای شما نخواهد بود، حتی اگر تعداد زیادی از معامله گران تازه کار فکر کنند که می توانند سرمایه کوچک خود را در یک شب تبدیل به مقدار زیادی پول که زندگی آن ها را تغییر می دهد بکنند.

چیزی که در این مورد می تواند به شما کمک کند این است که اگر بتوانید در چند ماه متوالی سابقه سودآوری مستمر از خود به جای بگذارید، برای جذب افرادی که سرمایه در اختیار شما بگذارند مشکلی نخواهید داشت. به سابقه حساب معامله گری خود به عنوان یک رزومه معامله گری نگاه کنید و هرچه رزومه شما درخشان تر باشد، احتمال این که شما با استفاده از توانایی معامله گری خود صاحب شغل شوید نیز بیشتر است.

اهمیتی هم ندارد که شما با حجم معامله کم کار می کنید، اگر با پول واقعی خود سابقه سودآوری مستمر داشته باشید این یک مدرک درخشان و قوی است که شما با آن به دیگران ثابت می کنید می دانید چگونه در بازار به نحوی مؤثر به معامله کردن بپردازید.

چگونه عادت های معامله گری خود را تغییر دهید

اگر به طور کامل واقعیت ممکن را بر اساس حجم سرمایه حساب خود و به کار گیری مدیریت ریسک کارآمد قبول کرده اید، الآن می توانید شروع به برنامه ریزی برای تغییر عادت های معامله گری خود کنید یا اگر یک تریدر تازه کار هستید، می توانید از ابتدا عادت های مناسب این کار را در خود پرورش دهید. اولین کاری که باید انجام بدهید این است که دقیقاً بدانید استراتژی سودآوری (edge) شما در بازار چیست و چگونه با آن معامله کنید.

شما در اصل در واقع نیاز دارید یک استراتژی کامل و جامع و دقیق را به صورت نوشتاری برای خود تنظیم کنید. این برنامه معاملاتی راهنمای شما در تعامل با بازار خواد بود و با تعریف تمامی جنبه های معاملاتی خود می توانید به طور آگاهانه امکان طمع کار شدن خود هنگام معاملات را از بین ببرید، البته به شرطی که به دقت برنامه معاملاتی خود را دنبال کنید.

پس از این که برنامه معاملاتی خود را حول یک استراتژی کارآمد تدوین کردید نیاز به ثبت سوابق معاملاتی که انجام می دهید در یک دفتر یادداشت معاملاتی دارید تا سابقه کاری درخشانی که درباره اش صحبت کردیم را در آن ثبت نمایید. برنامه های معاملاتی و یادداشت های معاملاتی دو سلاح یک معامله گر برای مقابله با معامله بیش از حد و ریسک بیش از حد هستند. برخی از معامله گران بیش از دیگر افراد نیاز به این دو دارند اما همه تریدرها می توانند از آن ها در جهت نفع خود استفاده کنند، بنابراین من قویاً پیشنهاد می کنم که هر کس بعد از خواندن این مقاله یک برنامه معاملاتی و یک دفتر یادداشت برای ثبت سوابق معاملاتی خود تهیه کند و اگر می خواهید عادت های خود را تغییر دهید، هر روز از آن ها استفاده کنید.

زمانی که شروع به تغییر عادات خود کردید، از حرکت باز نایستید

مشکل دیگری که بسیاری از معامله گران با آن مواجه می شوند این است که آن ها تغییر دادن عادت های خود را شروع می کنند ولی تنها برای مدتی منظم می مانند سپس از حرکت باز می ایستند و به عادت های معاملاتی قدیمی خود برمی گردند.

شما باید به طور ویژه ای به صورت آگاهانه مراقب منظم بودن و اهمیت آن در هر روزی که در بازار به معامله می پردازید باشید. برای کسب سودآوری مستمر از بازار هیچ راهی به غیر از استمرار در نظم وجود ندارد، بنابراین زمانی که راه خود را در مسیر منظم شدن و منظم ماندن شروع کردید همیشه استمرار نظم در هر روزی که در بازار به معامله می پردازید را به خاطر داشته باشید.

وقتی شروع به تغییر عادات معاملاتی خود کردید، تداوم نظم برای شما آسان تر خواهد شد و منظم ماندن برایتان نباید کار مشکلی باشد. این کار مشابه تمرین ورزشی منظم و مستمر است، در ابتدا می تواند سخت باشد اما با گذر زمان با مشاهده آثار مثبت و لزوم انجام آن و همچنین میل و اشتیاق شما به انجام تمرین، این کار به بخشی از شما تبدیل می شود تا جایی که دیگر نمی توانید انجام ندادنش را حتی تصور کنید. به طور مشابه زمانی که شما عادت های مثبتی را در زمینه معامله گری در خود پرورش می دهید، همزمان که می بینید در بازار کمتر پول از دست می دهید و نتایج مثبت مستمری در طول زمان کسب می کنید، این عادت ها نیز در شما تقویت می شوند و بخشی از خود شما می شوند و با خود فکر می کنید چگونه قبل از این می توانسید آنقدر بی نظم به معامله گری بپردازید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید