بلاگ

آیا تحلیل تکنیکال معجزه میکند؟

تا به حال با خود اندیشیده اید که چرا وقتی شما مثلا یک خط روند صعودی را کشف می کنید و در تماس قیمت با خط روند اقدام به خرید می کنید و قیمت از همانجا شروع به ریزش سنگین میکند!

آیا تا به حال پیش آمده کانالی را پیدا کرده باشید و هنگامی که شما به معامله ورود کرده اید قیمت از کانال فرار کرده و شما را به ضرر برده است !

آیا تا به حال شده که در یک روند صعودی در یک موج 4 و به امید یک موج پنج وارد پوزیشن خرید شده باشید و قیمت از همانجا ریزش سنگین خود را شروع کرده باشد!

آیا تا به حال شده قیمت بعد از فرار از یک الگوی ادامه دهنده سر کج کرده و به خلاف مسیر حرکت موج اصلی ادامه داده باشد. و موارد بسیاری که تکنیکالیست ها با آنها همه روزه در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. (که البته با تریگر گرفتن مشکلات کمی کمتر شده).

دوستان عزیز باید کمی واقع بین باشید تکنیکال نیامده برای ما معجزه کند که اگر اینگونه بود همه ی دنیا در مارکت بر روی سود های وصف نا شدنی و رویایی بودند. تکنیکال از لحاظ من یک اتومبیل است که بدون داشتن یک راننده مسلط  و با تجربه نمی تواند شما را به مقصد برساند. همیشه در تحلیل های خود سعی کنید قبل از اینکه وارد معامله شوید از یک if (اگر) ساده استفاده کنید یعنی اگر این تحلیل درست نبود چه کنم!

چندی پیش با یکی از دوستانم که معامله گر بسیار حرفه ای است صحبت می کردم او می گفت من بعد از پنج سال کار در بازارهای مالی، بیش از 60 درصد تحلیل هایم غلط از آب در می آید ولی همان 40 درصد درست مرا به پیروزی رسانده چون با نسبت ریسک به ریوارد یک به سه کار میکنم در نهایت روی سود خوب هستم.

بازارهای مالی بازارهای بی نظمی نیستند و اتفاقاتی که در آن می افتد تصادفی و رندوم نیست بلکه نظمی از جنس خود دارند که باید با آن ارتباط بر قرار کنید، باید زبان گفتگو با آن را بیاموزید و این ممکن از سالها طول بکشد ولی ارزش این همه زحمت را یقینا دارد.

واقعیتی که در این زمینه وجود دارد این است که سعی کنید مباحث تکنیکالی مختلف را بیاموزید چون این باعث روشن شدن یک چراغ خاموش در ذهن کنجکاو شما میشود و آهسته آهسته شما را به سمت ساخت سیستم شخصی شما هدایت میکند سیستمی که با روحیات و شخصیت معامله گری شما سازگار است. الیوت سخت است ولی باعث درک ساختار و آناتومی بازار برای شما می شود، الگوهای هارمونیک شاید کمی پیچیده باشند ولی نقاطی را به شما برای ورود نشان میدهند که هیچ ابزار دیگری قادر به شناسایی آن نقاط نیست و …

و در نهایت بدانید که تحلیل تکنیکال تنها یکی از حلقه های سود آوری در مارکت است و حلقه های دیگر که جنبه های روانشناختی شخصیتی شما و مارکت است اهمیت بیشتری دارند و متاسفانه کاملا نادیده گرفته شده اند.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید