بلاگ

منطق بازارهای مالی چیست؟

بازارهای مالی از ما انسانها تشکیل شده اند، از خرد جمعی ما، از احساسات ما و از روان ما .از آنجا که ما انسانها موجوداتی منطقی نیستیم ( یعنی ریاضی و عدد محض نیستیم مثل ربات ها) مارکت نیز به تبع ما از منطق ریاضی تبعیت نمی کند.

حرکت قیمتی بازار تحت تاثیر احساسات انسانها میباشد که این تاثیرات بر اثر تصمیم گیری حاصله از ترس ، حرص و آز ، آرزو … جمعی به وجود می آید . حال سوال اینست : آیا ما قادر هستیم که “واحدی” برای اندازه گیری این “احساسات” قائل شویم ؟ از لحاظ ریاضی چطور ؟ مثلا چه مقدار “ترس” ؟ یک متر، یک پیپ ؟ یک ….؟

نمودارها شمایلی دو بعدی هستند که گویای تغییرات قیمت در زمانهای خاص میباشند . یک نمودار به شما کمک میکند تا از لحاظ بصری قادر باشید تا قیمت و افت و خیز های آن را در زمانهای مختلف ببینید . اما به واقع نمودارها چه چیزی را به ما نشان میدهد؟
نمودارها نمایشگر احساس تجار (تریدرها) نسبت به قیمت است . نمودارها به شما نشان میدهند که بازار دارای احساس بوده و برای نشان دادن میزان احساسات، قیمت بهترین ابزار عددی است که بکار می آید ! زمانی که قیمت جابجا میشود ، یعنی احساسات بازار در حال تغییر است . این احساسات نیز برگرفته از تصمیم گیری جمعی به دلایلی همچون ، ترس ، امید ، طمع و آز میباشد . پس خود قیمت به تنهایی میتواند یک نماد ریاضی از همین احساسات باشد . پس خود نمودارها تصویر کشیده شده ی همان احساسات میباشند .

تمام آنچه گفتیم بدین معنی است که بازار از «منطق ریاضی» (Mathematical Logic) تبعیت نمی کند اما نباید چنین انگاشت که بازار دارای هیچ گونه منطق نیست. به تعبیری باید بگوییم که « بازار منطق خاص خود را دارد و در حرکت خود از منطق خاص خود تبعیت می کند». منطقی که بر بازار حکمفرماست، منطقی است که بر تک تک ما انسانها نیز حکمفرمایی می کند. این منطق، «منطق روان» (Psycho Logic) نام دارد. این یعنی جنس اعداد داخل نمودارها در بازارهای مالی درست است از که از جنس ریاضیات است ولی نه اون دو دوتا چهارتایی که در ذهن شماست بلکه اونی که تو ذهن بازاره و از جنس «منطق روان» است.

اگر دلار در ایران به 3800 تومان میرسد ، نشانه طمع گروهی از افراد و تهییج افکار عمومی و ایجاد ترس و تیره نشان دادن آینده بازار میباشد و در مقابل زمانی که بانک مرکزی ایجاد امنیت میکند، در یک شب 500 تومان ریزش میکند و این ریزش احساسات به ریاضی نشان داده شده جامعه میباشد . حال اگر همین امید بیشتر شود ، آینده از تیره به روشن تبدیل شده و قیمت کاهش بیشتری خواهد داشت.

یکم بحث پیچیدست ولی اگر بخواهم ساده تر بیان کنم این که حرکات زیادی را در بازار شاهد آن هستیم که قیمتها بدون هیچ دلیل تکنیکالی و فاندامنتالی در جهتی که منطق خودشان بهشون میگه حرکت می کنند، و چرا اساسا در این بازارها تعداد کمی به سود دهی و ماندگاری می رسند مگر نه اینکه قیمت ها را ما انسانها میسازیم پس چرا همه ی ما نمی توانیم در جهت حرکت درست قیمت معامله کنیم.

کمی تامل !
آیا تا به حال با خود فکر کرده ایید که با وجود این همه علوم مختلف در حوزه ی تکنیکال (الیوت،الگوهای هارمونیک و کلاسیک،تحلیل زمانی و….) ولی هر روز به جمع بازندگان این بازارها اضافه میشود؟ کلید حل این مشکل آیا “ذهن” شما نیست ؟!.

نتیجه گیری : اگر بتوانید این «منطق روان» (Psycho Logic) را بشناسید و زبان گفتگو با آنرا یاد بگیرید دیگر از بازار فریب نخواهید خورد و قسمتی از بدن و ذهن ما خواهد شد. این یعنی ماندگاری در بازار و کسب ثروت.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید