ارزش بازار (ارزش روز)

از این مفهوم برای اندازه‌گیری میزان بزرگی و ارزندگی شرکت استفاده می‌شود. برای مثال شرکتی که ۱۰میلیون سهم دارد و هر سهم ۱۰۰۰ تومان ارزش دارد، ارزش بازار این شرکت ۱۰ میلیارد تومان می‌باشد. این مقدار برای یک شرکت زمانی افزایش می‌یابد که قیمت سهام آن افزایش یابد.

تقسیم‌بندی شرکت‌ها براساس ارزش بازار

تغییرات در ارزش ‌بازار شرکت‌های بورسی و فرابورسی، همیشه برای سهامداران و سرمایه‌گذاران اهمیت داشته است.

شرکت‌ها از لحاظ ارزش بازار به سه دسته “ارزش بالا”، “متوسط” و “پایین” تقسیم می‌شوند. همین تقسیم‌بندی بر انتخاب سهام جهت خرید تاثیرگذار است.

شرکت‌های بزرگ در بازار برای دوره‌های طولانی مدت فعال هستند و نمی‌توان اندازه شرکت‌ها را مربوط به یک دوره یا زمان خاصی دانست؛ بنابراین شرکت‌های بزرگ بازیگران اصلی صنایع خود می‌باشند و از لحاظ درجه نقدشوندگی سهام نسبت به شرکت‌های متوسط و کوچک عموما دارای درجه نقدشوندگی بالاتری می‌باشند.

شرکت‌هایی با ارزش متوسط، رشد سریع‌تری دارند. این شرکت‌ها در حال توسعه هستند و ریسک سرمایه‌گذاری در این‌ها بیشتر از شرکت‌های بزرگ است.

شرکت‌هایی با ارزش پایین، کوچک و جوان هستند. سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها با ریسک بالایی همراه است. در عوض با رشد قیمت، بازده بیشتری نصیب سرمایه‌گذار خواهد کرد.

نکته‌ای که در شرکت‌های کوچک مطرح است، فعالیت افراد سودجو و سفته باز در این شرکت‌ها است؛ زیرا به دلیل پایین بودن ارزش روز و همچنین کم بودن تعداد سهام آن‌ها، افرادی وجود دارند که با در دست گرفتن بخشی از سهام شرکت، می‌توانند روند قیمتی آن سهم را تحت کنترل و اختیار خود بگیرند.

تاثیرگذاری روی شاخص

شرکت‌های بزرگ به نسبت شرکت های متوسط و کوچک تاثیر بیشتری روی شاخص کل بورس دارند.

ارزش بازار، ارزش واقعی کسب و کار شرکت نیست و ارزش ذاتی شرکت‌ها با روش‌های تحلیل بنیادی و تعیین خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) به دست می‌آید.

محاسبه ارزش بازار

ارزش روز‌ هر شرکت در سایت TSETMC.COM با عنوان ارزش بازار ذکر شده است. ارزش روز طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

ارزش روز یا ار‌زش باز‌ار= قیمت پایانی سهم * تعداد سهام شرکت

 

ارزش بازار سهم پالایش نفت اصفهان (شپنا) در سایت مدیریت فناوری بورس تهران (TSETMC)

در سایت TSETMC نیز قسمتی برای تعیین تغییرات ارزش روز شرکت‌ها در نظر گرفته شده و گزارش آن به صورت روزانه در سایت به‌روز می‌شود.

تغییرات ارزش بازار شرکت‌ها در سایت مدیریت فناوری بورس تهران (TSETMC)
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید