توصیه های پیتر لینچ از مدیران افسانهای وال استریت
پیتر لینچ (Peter Lynch) به مدت 13 سال مدیریت یک صندوق سرمایهگذاری مشترک معروف به نام Magellan در شرکت Fidelity را بر عهده داشت و توانست بازده خیرهکننده سالانه 29 درصد را کسب کند. او توانست ارزش این صندوق را از 20 میلیون دلار در 1977 به 14 میلیارد دلار در 1990 برساند. او یکی از مدیران افسانهای وال استریت است که استراتژی «سهامی را بخرید که میشناسید» وی شهرت زیادی دارد.
او پس از تحصیل در Boston College و مدرسه بازرگانی Wharton در آمریکا . او در کتاب مشهور خود با عنوان «One Up on Wall Street» ضمن توصیف استراتژیهای سرمایهگذاری خود به سرمایهگذاران پیش از تصمیم به سرمایهگذاری در بازار سهام، تستی با عنوان تست آینه را پیشنهاد میکند. وی سپس لیستی از توصیهها ارائه میکند که لازم است سرمایهگذاران آنها را همواره به خاطر بسپارند. این آزمون به تست آیینه معروف است. و هر فردی قبل از آنکه تصمیم به سرمایهگذاری در بازار سهام بگیرد باید در برابر آینه بایستد و به سه سوال زیر صادقانه پاسخ دهد.
سه سوال اساسی قبل از ورود به بازار
سوال اول:
آیا من مالک خانهای که در آن زندگی میکنم هستم؟ قبل از آنکه شما وارد حوزه سرمایهگذاری در بورس شوید، واجب است خانهای برای خود تهیه کنید. سرمایهگذاری در خانهای که در آن زندگی میکنید پیش از ورود به بورس، یک سرمایهگذاری خوب است که تقریبا هر کس قبل از هر سرمایهگذار دیگر باید به فکر آن باشد.
سوال دوم:
آیا به پولی که قصد سرمایهگذاری آن را دارم نیاز مبرم دارم؟ هزاران فرمول و روش برای تعیین میزانی از داراییهایتان که باید وارد بازار سهام کنید وجود دارد. اما یک قاعده سرانگشتی اما موثر این است که تنها بخشی از پولتان را وارد بازار سهام کنید که تحمل از دست رفتن آن را دارید بدون آنکه خلل جدی به زندگی روزمرهتان وارد شود.
سوال سوم:
آیا ویژگیها و خصوصیات لازم برای موفقیت را دارم؟ این در واقع مهمترین سوال پیشروی شما است. لیست خصوصیات یک سرمایهگذار موفق شامل صبر، اعتماد به نفس، داشتن شهود قوی، قدرت تحمل درد، داشتن ذهنی باز، پشتکار، حوصله، انعطاف پذیری، توانایی پذیرش اشتباهات و همینطور قدرت نادیده گرفتن ترس و وحشت عمومی در بازار است.
1-روزی از روزها شاید در ماه بعد یا طی سال آینده یا سه سال آینده، بازار سقوط شدیدی را تجربه خواهد کرد. پس برای آن آماده باشید!
2-سقوط های شدید بازار فرصت ایده آلی برای خرید سهام شرکتهای مورد علاقهتان هستند.
3-سرمایهگذاری در سهام میتواند سود چشمگیری به ارمغان آورد.
4-شما میتوانید با کسب بازده 20 تا 30 درصدی اما به طور مستمر به طرز شگفت آوری ثروتمند شوید.
5-برای کسب سودآوری بالا لازم نیست همیشه یا حتی بیشتر اوقات پیشبینی شما درست از آب دربیاید.
6-قیمت سهام شرکتها در بیشتر مواقع در خلاف جهت ارزش ذاتی آنها حرکت میکند اما همواره در درازمدت به ارزش ذاتی آنها همگرا میشود.
7-اینکه سهام یک شرکت عملکرد بدی داشته و قیمت آن سقوط کرده به این معنا نیست که نمی تواند در آینده سقوط بیشتری را تجربه کند.
8-افزایش قیمت سهامی که شما خریدهاید لزوما به معنای درست بودن تحلیلهای شما نیست!
9-اگر یک سهام موفق را در سبد خود نداشته باشید چیزی را از دست ندادهاید؛ حتی اگر قیمت آن ده برابر شود. اما یک سهم بد میتواند شما را به خاک سیاه بنشاند!
10-یک سهم نمی داند که شما مالک آن هستید!
11-آنقدر شیفته یک سهم موفق نشوید که دلیل موفقیتش را به فراموشی بسپارید.
12-با از ریشه کندن گلها و آب دادن به خارها (فروش زودهنگام سهام با ارزش سبد خود و نگه داشتن سهام بی ارزش) انتظار موفقیت نداشته باشید.
13-اگر مطمئن نیستید بتوانید عملکردی بهتر از عملکرد بازار داشته باشید پولتان را در یک صندوق مشترک بگذارید و خیال خودتان را راحت کنید!
14-لازم نیست تکتک سهام پربازده بازار را داشته باشید. من بسیاری از سهام پر سود را در سبد خود نداشتم و در عین حال همواره عملکردی بالاتر از عملکرد بازار داشتهام.
15-در بازار سهام همیشه چیزی هست که باید در مورد آن نگران بود.
16-ذهن خود را بر روی ایدههای جدید باز نگاه دارید.
شرکتهای مطلوب از نظر پیتر لینچ
1-درک آن ها ساده باشد. زیرا دیر یا زود افراد نادانی می توانند مدیریت آن ها را برعهده گیرند
2-به خاطر جذاب نبودن مردم از آن ها روگردان شوند. همه فکر می کنند باید در آخرین شرکت اینترنتی ایجاد شده سرمایه گذاری کنند ولی کسی به فکر آخرین شرکت فروش سبزی و میوه نیست.
3-همه فکر می کنند برای پول درآوردن باید به دره سیلیکون بروند و کسی به شرکت های مراسم کفن و دفن فکر نمی کند.
4-دارای چیزی منحصر بفرد باشند تا رقابت با آن ها سخت باشد.
5-چیزی عرضه کنند که مردم به آن محتاج باشند. بدین ترتیب کار آن ها دوام خواهد داشت.
6-دارای وجه نقد زیاد و بدهی کم باشند. شرکتی که بدهی ندارد ورشکسته نخواهد شد.
7-با قیمتی خوب عرضه شود. برای تعیین خوب بودن قیمت سهم به نسبت هایی مانند قیمت/ارزش دفتری و P/E توجه کنید.
8-مدیران و کارمندان شرکت خود از سهام داران شرکت باشند. به این ترتیب آن ها بیشتر برای رشد شرکت تلاش خواهند کرد.
9-در نهایت باید به این سوال پاسخ دهید که چرا این سهم را می خرید. اگر دلایل روشن و کافی ندارید به بررسی مجدد دلایل و استدلال ها خود بپردازید.